Winkelstraat op de schop: wat ging goed en wat kan beter?

13 november 2020

De Juliana van Stolbergstraat ging als eerste in het kernwinkelgebied op de schop. Hoe hebben winkeliers dit ervaren? Ad en Anita de Groot van Been- en ondermode 013 geven ‘tips en tops’ voor geplande werkzaamheden in andere winkelstraten.

Het zijn kleine dingen die nét iets beter kunnen. Neem nu de loopbruggetjes die in het kernwinkelgebied over de sleuven liggen, zodat klanten gewoon naar binnen kunnen. Veel veiliger natuurlijk dan een loopplank, maar zo’n bruggetje heeft ook nog wel wat aandachtspunten.

Voor dichte deur

“Op een gegeven moment hadden de werkmensen dat bruggetje verplaatst”, zegt Anita. De winkel heeft 2 glazen deuren, waarvan er 1 dicht was. En daar lag het bruggetje precies voor. “Het zou fijn zijn om in zo’n geval een seintje te krijgen dat het bruggetje is verplaatst.”

Het bruggetje maakte het ook ingewikkeld om 1,5 meter afstand te houden. “Soms kwamen klanten elkaar halverwege tegen. Wie moet er dan achteruit? Niemand doet dat met opzet, maar zoiets is wel lastig.”

Minder passanten

Het echtpaar is blij dat de werkzaamheden in de Juliana van Stolbergstraat korter duurden dan de geplande 8 weken. Ad schat dat het stuk straat voor hun winkel een week of 5 opgebroken was. “In die periode merkten we dat vooral passanten zich lieten afschrikken om binnen te lopen.” Ook mensen met een scootmobiel of rollator meden hun zaak.

De paarse bouwdoeken met daarop de tekst ‘voldoende afstand maar toch samen’ maakten het winkelen volgens hen niet aantrekkelijker. De doeken ontnamen niet alleen het zicht op de werkzaamheden, maar ook op de etalages. “Goed bedoeld, maar ze hadden niet het gewenste effect”, zegt Anita.

De werkzaamheden kwamen in een jaar dat niet al te best was voor winkeliers. Maar Ad heeft er alle begrip voor dat de straat heeft opengelegen. “Je wilt als ondernemer toch ook een veilige gasleiding?”

Duidelijke brief

Over de communicatie voorafgaand aan de werkzaamheden zijn Ad en Anita zeer tevreden. Die was echt top. “We kregen een hele duidelijke brief. Daarop stonden bijvoorbeeld ook telefoonnummers van mensen die je kon benaderen als er iets was.”

Als het over communicatie gaat, hebben ze ook nog een tip: “Loop tijdens de werkzaamheden regelmatig zomaar eens bij de winkeliers binnen. Gewoon om te vragen of alles goed gaat.”

Hebt u vragen over dit nieuwsbericht?
013Infra is een samenwerking van
Logo van enexis
Logo van Brabant
Logo van KPN
Logo van Gemeente Tilburg